Årsmøte i Horten Hundeklubb (HHK) for 2025
onsdag 11. mars 2026 kl. 18.30
Røde Kors lokaler Bassengbakken 9, 3189 Horten
Dagsorden:
Beretning for styret i HHK 2025
Styret har i perioden bestått av:
Leder: Irene Fagerlund Hansen
Nestleder: Birthe Sjuls Thoresen
Sekretær: Kari Foyn
Styremedlem: Marte A. Malmø
Styremedlem: Frank Ugland
Styremedlem: Ingjerd Skrede
Styremedlem: Svein Cederborg
Vara: Terje Johansen
Andre tillitsvalgte:
Utenfor styret: Méret L. Johansen
Regnskapsmedarbeider
Valgkomite: Heidi Forberg
Revisor: Lisbeth Venås
Ranja Askjer(vara)
Styremøter:
Det har i perioden vært avholdt 7 styremøter.
Styret ble konstituert på første styremøte etter årsmøtet.
Treningsdagene:
Birthe Sjuls Thoresen har hatt ansvar for ukentlige treninger på mandager i Rallylydighet, slik hun har hatt de siste 13 årene. På styremøte den 19. november meddelte hun at hun ved sesongslutt trekker seg som ansvarlig for disse treningene. Vi takker Birthe for en fantastisk innsats for klubben og rallymiljøet! Kristine Bøe har tatt på seg oppgaven med å ha ansvar for rallytreningene fremover.
Kristine har siden april hatt ansvar for Momenttreninger på tirsdagene. Rita Hessen har hatt ansvar for Hverdagslydigheten på onsdager, og fortsetter i vårsesongen på tirsdager. På torsdager har vi hatt LP-treninger der Ann Ekenes i starten av perioden har hatt ansvar for å låse opp bom og bod for de som ønsker å trene. Senere ble hun fritatt for dette da klubben gjorde bom og utstyr tilgjengelig for alle. Torsdagene ble også tatt i bruk til kursvirksomhet. Fra mars/april -26 vil Madelen Loranger ha ansvar for treninger i LP/ konkurranselydighet på torsdager.
Terje Johansen og Benth Zärnblom har hatt hånd om brukshundgruppa som har hatt treninger i helgene og/eller onsdag formiddager.
Klubben fikk i stand en avtale med Lydig på Barkåker om leie av hall til innendørs trening i vintersesongen. Avtalen gjelder fra og med november-25 til og med mars-26. Prisen for dette var på 14000 kroner med plass til 10 stk. faste «abonnenter». Styret besluttet å sponse kostnadene med 4000 kroner denne første sesongen. Alle 10 plassene ble fylt opp. Styret besluttet også at dersom noen ikke kunne bruke plassen sin kunne den kjøpes for en dag ved å Vippse 50 kroner til klubben.
Treningen var i utgangspunktet satt opp på fredager, men ble senere flyttet til mandager.
Kurs/stevner:
Stevnekomiteen har i perioden bestått av Birthe Sjuls Thoresen, Kristine Bøe og Irene Fagerlund Hansen. Møter har blitt avholdt via tekst på messenger.
Rallystevner:
Klubben arrangerte to rallyprøver i perioden. Den 1. juni med dommer Bente Fredriksen, og den 21. september med dommer Lise Lotte Gundersen. Mer om disse prøvene kan leses under årsrapport fra Rallygruppa.
Kurs:
Klubben har arrangert en rekke kurs denne perioden:
Kurset varte i 6 timer og var fullsatt med 6 ekvipasjer.
Kurset var fullsatt med 9 ekvipasjer.
Kurset varte i 6 timer og var fullsatt med 6 ekvipasjer.
Kurset var fullsatt med 8 ekvipasjer.
Kurset varte i 4 timer og var fullsatt med 6 ekvipasjer.
Kurset var fullsatt med 6 ekvipasjer.
Kurset var fullsatt med 8 ekvipasjer.
I tillegg ble det avholdt Klubbmesterskap i Rally mandag 13. oktober.
Styret har for de fleste kursene søkt om støtte til gjennomføring av kurs fra Studieforbundet natur og miljø. Søknadene har blitt innvilget, og det gir 110/100 kroner i støtte pr time kurs.
Vi har kjøpt inn samband til bruk i brukshundtreningen og under rallystevnene.
Andre gjøremål/aktiviteter:
Styret besluttet at alt av utstyr og adgang opp til sletta skal være tilgjengelig for alle klubbens medlemmer. I den forbindelse ble boden ryddet og organisert. Vi laget en liste med alt av utstyr, som nå henger inne i boden. Både boden og bommen ble utstyrt med kodelås. For å få tilgang til kodene bestemte styret at medlemmene må be om koden på mail til klubben. Der får de svar som inneholder regler for bruk av utstyret i tillegg til kodene til bom og bod. Også nøkkelen til hytta er låst inn i en låseboks som er hengt opp inne i boden. Det er kun de som har ansvar for treningskveldene i tillegg til styret som har adgang til hytta.
Hytta har fått betydelig oppgraderinger/reparasjoner i høst. Pipas fundament har sviktet og seget ned i grunnen og trukket gulv og ramme med seg. Dette, i kombinasjon med råteskader i bjelkelag har gitt en fordypning i gulvet rundt peisovnen inne i hytta. Plattingen foran hytta hadde også mye råteskader. Snekker Patrick Krathe foretok reparasjoner og løftet gulvet på plass, det ble også tilpasset en ny brannplate under ovnen. Videre har snekkeren satt opp ny platting foran hytta med et godt fundament mot grunnen.
Det er satt opp en egen søppelbøtte ved hytta som kun skal brukes til hundeposer. Den opprinnelige søppelbøtta skal da ikke brukes til hundeposer. Bøttene vil bli merket.
Veien opp til hytta har blitt forbedret med noe oppretting og ny grus. Sterk vind har ved et par anledninger gitt trefall over veien opp til hytta og ved parkeringen nede. Med Frank Ugland i spissen har en flink gjeng rensket opp og gjort veien farbar igjen.
Vi arrangerte to medlemsmøter i denne perioden. Ett «Sesongstart-møte» onsdag den 20. august på hundehytta. Styrets leder informerte om klubbens kurs og treninger, etterfulgt av et foredrag av Elisabeth Vangsnes om hundens språk og adferd. Det ble servert pølser og brus. Møtet samlet 30 personer til en veldig hyggelig kveld.
Onsdag 12. november arrangerte vi medlemsmøte der vi hadde invitert veterinær Eric Henrichsen fra Horten Dyreklinikk til å holde foredrag om førstehjelp til hund. Dette ble nok et vellykket møte som samlet mange klubbmedlemmer.
Avtalen NKK har hatt med Digiflow, om gratis mailkonto til klubber tilknyttet NKK, utløp 1.februar 2026. Med svært kort varsel fikk styret denne beskjeden, med tilbud om å videreføre mailkontoen med adresse horten@klubb.nkk.no men med avtale direkte med Digiflow til en månedlig pris på 249 eks mva. Denne mailadressen er nå godt innarbeidet hos oss og har verdi for klubben. Styret har derfor valgt å inngå avtale med Digiflow for ett år, for så å ta opp til vurdering om vi skal fortsette.
Irene Fagerlund Hansen
Årsrapport Rally-lydighet 2025:
Vi har som vanlig hatt treningene mandager 18.30 til 20.30.
Oppmøtet har vært litt vekslende, 8 - 10 stk i begynnelsen av sesongen, og
litt dalende utover høsten.
Det ble gjennomført 2 stevner, ett i juni og ett i september.
Til stevnet i juni var det 63 påmeldte, og 50 startende.
Høstens stevne fikk 54 påmeldinger, og 47 startende.
Begge stevner ble gjennomført uten anmerkning, og vi fikk flere hyggelige
tilbakemeldinger i løpet av dagen. Det er mange som liker å gå stevner hos
oss, vi har nok funnet vår nisje med små stevner i rolige omgivelser.
Klubbens medlemmer stilte positive opp til dugnad begge helgene, noe som
er helt nødvendig for å gjennomføre, så stor takk til dere.
Vi avviklet også et fint klubbmesterskap 13. oktober, med 13 startende, og
alle klasser representert. Ina Wold Eriksen stilte igjen opp som dommer.
Birthe Sjuls Thoresen for R-L gruppa.
Årsrapport Momenttrening tirsdager:
Jeg startet opp bane og momenttrening 22. april 2025. Vi trener på tirsdager fra kl. 18-20 frem til inne trening startet i november.
Utgangspunktet for treningene kom fra Siv Svendsen og Maria Brandel sine bane treninger. Dette er en god blanding av lydighet og øving på ulike momenter/øvelser. Vi har jobbet en god del med fokus på fører, fri ved fot, rygging, fokus med ulike forstyrrelser, innkalling med og uten forstyrrelser, bakpartskontroll, target øvelser og ulike utsendelser, kjeding av øvelser for å kunne sette sammen etterhvert til en rally eller lydighetskonkurranse og trent på å øke utholdenheten mellom øvelser. Mye gøy trening. Det har vært alt fra 3 -7 stk på treningene. Oppturene på treningen har vært all den gode tilbakemeldingen jeg har fått fra de som har vært med og trent. At de føler de både lærer nye ting og får til treningen. Jeg ser også et engasjement på de som trener denne dagen og at de har lyst og har det gøy. Nedturene må vel være at det ikke er så mange som kommer på trening. De faste som har kommet har klart å holde det i livet, men uten dem hadde det ikke blitt noe trening.
Mvh Kristine Bøe
Årsrapport Hverdagslydighet:
I året som har gått har vi vært mellom 8 og 15 ekvipasjer på onsdager. Treningene har foregått på hyttas område. Vi fokuserer på kontakt, passering og innkalling. Gleder meg til fortsettelsen.
Mvh Rita Hessen
Årsrapport Brukshundgruppa HHK 2025:
Brukshundgruppa i HHK samarbeidet inntil 2025 med Rekruttlaget til
NRH. Dette ble nedlagt sent i høst.
Pr. i dag er vi ei gruppe på fire-fem deltagere, som hovedsakelig har
treningsdager på søndager. Antall deltagere på treningene varierer, dette
fordi folk delvis er yrkesaktive og noen pensjonister. Antallet deltagere er
ideelt sett i forhold til de øvelsene vi har på treningene.
Treningsområdene blir mindre og mindre fordi skogeierne hugger ned
skogen mer enn før.
I hovedsak har vi hatt rundering som hovedaktivitet, men spor og felt blir
etter hvert mer aktuelt. Lydighet, med hovedfokus på apportering og
innkalling inngår som en viktig aktivitet.
Nivået på dagens deltagere er blitt veldig bra. Ukjente oppgaver og bruk
av bringkobbel i rundering er bildet på dette.
Klubben gikk til innkjøp av et radio-sett, som er en forutsetning for
gjennomføring av treningene.
I tillegg til undertegnede har Benth Zärnblom og Willy Landro vært med-
instruktører. Stor takk til dem.
En takk også til tålmodige medlemmer av gruppa!
Terje Johansen
Valgkomiteens innstilling:
Leder: Irene Fagerlund Hansen (ikke på valg)
Sekretær: Kari Foyn (ikke på valg)
Kasserer: Madelen Loranger (2 år)
Styremedlem: Kristine Bøe (2 år)
Styremedlem: Svein Cederborg (ikke på valg)
Styremedlem: Frank Ugland (ikke på valg)
Styremedlem: Ingjerd Skrede ( ikke på valg)
Vara: Birthe Sjuls Thoresen (1 år)
Revisor: Ranja Askjer
Vara:
Valgkomite: